Cum iti afecteaza depresia relatia de cuplu si ce poti face in legatura cu asta

Publicat pe 27/10/2020
1 Comentarii

Depresia este o boala complicata care iti intuneca gandurile si sentimentele. Iti afecteaza stima de sine, energia, motivatia si interesul pentru orice. De asemenea, are impact si asupra relatiei de cuplu.

Potrivit psihologului Shannon Kolakowski, in cartea sa "When Depression Hurts Your Relationship: How to Regain Intimacy and Reconnect with Your Partner When You are Depressed" (Cand depresia iti afecteaza relatia: cum sa reinvii intimitatea si relatia cu partenerul cand suferi de depresie), depresia iti diminueaza capacitatea de a relationa cu partenerul si te face sa te indoiesti de relatie. Simptomele precum furia si iritabilitatea pot crea tensiune intre parteneri.

Depresia te poate manipula. "Principala caracteristica a depresiei este distorsionarea, cand perceptia asupra vietii – inclusiv asupra relatiei de cuplu – este deformata cu usurinta si reprezentata intr-un mod mai negativ", scrie Kolakowski. E posibil sa ai mai multe ganduri negative legate de partener si de relatie, spune ea.

Cu toate acestea, daca recunosti aceste efecte si inveti tehnici utile, poti avea o relatie sanatoasa. (De asemenea, este vital sa urmezi un tratament adecvat pentru depresie.)

In cartea "When Depression Hurts Your Relationship", Kolakowski prezinta metode si tehnici valoroase si practice care pot ajuta cititorii sa isi reconstruiasca legatura cu partenerul si sa se bucure de o relatie plina de iubire. Iata trei moduri prin care, in general, depresia dauneaza relatiilor, cat si cateva sugestii eficiente prezentate in aceasta carte.

Indoiala de sine

Depresia alimenteaza indoiala de sine, care poate deforma modul in care iti vezi partenerul si modul in care crezi ca acesta te vede pe tine. Potrivit lui Kolakowski, "o persoana cu o stima de sine scazuta si care sufera de depresie s-ar putea ca, dupa o cearta cu partenerul, sa creada ca acestuia nu ii pasa de ea si ca relatia nu va dura. In schimb, o persoana cu o stima de sine crescuta poate considera ca acela este doar un moment dificil in relatia de cuplu, dar stie ca relatia poate rezista si depasi acel moment. Stie ca totul se va rezolva."

Kolakowski spune ca cel mai bun mod de a te simti in siguranta intr-o relatie este sa te simti in siguranta cu tine. Ea sugereaza cultivarea autocompasiunii.

Indoiala de sine iti spune ca esti o persoana plina de defecte si lipsita de valoare. Potrivit lui Kolakowski, compasiunea de sine iti spune: "E in regula sa gresesti, sa regresezi uneori si sa fii dezamagit. Face parte din conditia umana. Uneori toata lumea se simte asa."

Deoarece indoiala de sine poate fi paralizanta, Kolakowski sugereaza sa cauti dovezi ale momentelor in care te-ai simtit o persoana puternica si ai depasit toate piedicile. "Cauta exemple marunte care sa iti confirme ca esti o persoana capabila sa isi hotarasca propriul drum in viata."

De asemenea, ia atitudine. Alege un lucru mic pe care il poti face chiar acum pentru a te simti mai bine si fa acel lucru. Aceasta ar putea fi orice, de la o plimbare pana la spalarea masinii, spune ea.

Critica

Depresia minimizeaza aspectele pozitivele din viata ta si le amplifica pe cele negative. Astfel, atunci cand partenerul nu isi pune hainele la loc sau nu spala vasele, automat crezi ca e insensibil si clar nu ii pasa de tine.

Cand depresia se manifesta prin critica, potrivit lui Kolakowski, partenerul tau poate simti ca trebuie sa se poarte cu manusi si isi face griji ca ar putea fi acuzat de orice.

Ca sa combati criticile, e bine este sa observi trasaturile pozitive ale partenerului si sa iti dai seama ca defectele lui nu ii anuleaza totusi calitatile.

Kolakowski da acest exemplu: "Uneori lasa dezordine in casa, iar acest lucru ma deranjeaza mai mult pe mine decat pe el. Totusi, este atent si grijuliu de cele mai multe ori, ca atunci cand se ofera sa o ajute pe mama mea sa mearga la cumparaturi sau cand ne hotaram sa mergem la film si vrea sa vada orice film aleg eu."

Ea sugereaza urmatorul exercitiu: enumera cinci pana la sapte calitati ale partenerului (de exemplu, are simtul umorului). In continuare, gaseste modul prin care iti poti arata aprecierea pentru punctele lui forte (de exemplu, ii poti multumi pentru ca te face sa razi sau sa zambesti). Saptamanal, completeaza lista.

Aprecierea genereaza apreciere. Atunci cand ii arati partenerului ca il apreciezi si el se simte apreciat, cel mai probabil si el va face acest lucru la randul lui, legatura dintre voi devenind astfel mai puternica.

Asteptarile nerealiste

Potrivit lui Kolakowski, s-ar putea sa ai deja in minte un scenariu care sa dicteze ce ar trebui sa spuna partenerul si cum ar trebui sa te ajute. Insa, spune autoarea, problema este ca partenerul tau nu ti-a citit scenariul.
"Cand cealalta persoana deviaza inevitabil de la scenariul tau, partea deprimata din tine poate reactiona prin nemultumire, dezamagire sau sentimentul de esec".

Nu uita ca partenerul tau nu iti poate citi gandurile. Spune-i clar si direct cum vrei sa te sprijine. Kolakowski sugereaza acest exercitiu pentru cresterea flexibilitatii atunci cand vine vorba de acel scenariu:
Identifica-ti scenariul interior. "Care sunt situatiile in care ai avut un scenariu interior iar lucrurile s-au intamplat altfel decat te-ai asteptat? In scenariul tau, ce sperai sa se intample? Ce te-a determinat sa ai acele asteptari?"

Cauta scenarii alternative. De exemplu, la ce s-ar putea gandi partenerul tau? Daca nu esti sigura, intreaba-l.

"Ce se intampla daca lucrurile nu merg asa cum ti-ai imaginat? Fara sa te judeci, analizeaza-ti sentimentele si ce a facut ca evenimentul sa fie atat de important pentru tine."

Gandeste-te la felul in care ai vrea sa reactionezi in astfel de situatii pe viitor. De exemplu, admite faptul ca o relatie include doi oameni care pot avea nevoi total diferite. "Nu exista un mod corect de a actiona, de a simti, de a gandi sau de a fi intr-o anumita situatie." Incearca sa accepti comportamentul partenerului si modul in care acesta actioneaza. Cere-i in prealabil sa se comporte intr-un anume fel si explica-i de ce este atat de important pentru tine. Incearca sa recunosti cand scenariul tau este rigid si nu repinge alte posibilitati.

Depresia poate afecta mult relatiile. Totusi, exista multe lucruri pe care le poti face pentru a reinvia momentele intime si legatura stransa.



Acest articol este proprietatea matri.ro si nu poate fi reprodus, partial sau total, fara acordarea creditului si publicarea link-ului catre sursa. Daca v-a placut puteti sa-i dati Share pe Facebook folosind butonul de mai sus.
Comentarii

Publicat Acum 4 saptamani

Depresie, habar nu am ce e, prefer partea frumoasa ce a ramas in memorie, in trecut, amintiri ptr batranete bla bla bla si basta! ce a fost a fost atat cat a fost, rest, pace si bucurie, viata e prea scurta! recomand stilul!


Autentificare